Sony Playstation 4 Event enttäuscht die Fans

Dass Sony seine neue Playstation am gestrigen 20.Februar vorstellen würde, wurde ja im Vorfeld schon mit großem Interesse aufgenommen. Die so hoch geschraubte Erwartungshaltung konnte Sony dann gestern nicht wirklich befriedigen, was vor allem daran lag, dass die eigentliche Konsole “Playstation 4” noch gar nicht gezeigt wurde. Einige andere Details wussten aber durchaus zu überzeugen, wie zum Beispiel einige neue Controller-Funktionen.

Das ist die PS…NICHT

So, wie auch die Playstation 4 als Spielkonsole gestern nicht im Mittelpunkt stand (stehen konnte), soll auch das Wohnzimmer nicht mehr unbedingt im Mittelpunkt der Playstation-Spielewelt stehen, so in etwa die vermittelte Philosophie. Insofern war es womöglich gar nicht so schlimm, dass die neue Konsole noch nicht vorgestellt werden konnte, aber die Fans mögen sowas natürlich nicht. Zusätzlich muss sich Sony daher den Vorwurf gefallen lassen, man hätte “unbedingt vor Microsoft” eine NextGen-Konsole vorstellen wollen.

Dennoch wurde deutlich, dass es sich bei der vierten Spielstation aus den japanischen Entwicklerlabors um ein x86-basiertes Modell mit einer achtkernigen AMD CPU und 8 GB RAM handeln wird. Als Festplattenspeicher kommt eine Mixtur aus SSD und HDD zum Einsatz und es wird ein BluRay-Laufwerk verbaut, heißt es, der besondere “Clou” ist aber eher die integrierte 3D-Kamera. Des Weiteren soll es eine Art InstantOn-Funktion geben, um “binnen Sekunden” weiterspielen zu können, die vom Controller aus bedient wird.

Controller to share

Der Idee der Dezentralisierung des Geschehens wird auch an anderer Stelle Rechnung getragen. So ist der neue Controller nun doch mit der vermuteten “Share”-Taste ausgestattet, die  es unter anderem erlaubt, das aktuelle Spiel als Video direkt in den Upload zu schicken. So kann man unter Umständen demnächst im Facebook-Feed dem ein oder anderen Zocker über die Schulter schauen…wer´s mag.

Controller ps4_dualshock

Ebenfalls geteilt werden kann die Kontrolle über das jeweilige Spiel, so dass jemand anders mit einem anderen Controller – darf wohl auch eine PS Vita sein – beispielsweise helfend eingreifen kann, wenn man mal wieder nicht weiter kommt, bei so einem Spiel. Der neue DualShock-Controller verfügt außerdem über eine Touch-sensitive Oberfläche und arbeitet zur Positionsbestimmung mit der 3D-Kamera (Playstation Eye) zusammen.

Ökosystem Playstation 4

Um dem vielen Erweitern, Öffnen und Verbinden Rechnung zu Tragen, wird es auch eine PS4-App für iOS und Android geben, mit der sich eben auch Smartphones und Tablets einbinden lassen. Als Mitglied im Playstation Network wird man dann beispielsweise Filme und Musik aus diesem auf dem Handheld schauen können. Dass man das eigene Smartphone dann auch als Controller einsetzen kann, bleibt jedoch weiter ein Gerücht.

playstation-social-second-screen

Darüber hinaus wurde der Abwärtskompatibilität der Playstation 4 eine klare Absage erteilt; zumindest vorerst. Man kann sich wohl vorstellen, dass Gaikai, die auch das Streaming in die Facebook-Timeline umsetzen, eines Tages auch PS2- und PS3-Spiele “live” spielbar macht. Das wurde aber eben nicht bestätigt, womit ein ziemlich gewichtiges Argument “pro Playstation” aus der Vergangenheit wegfällt.

Release

Es gibt also zwar schon Grund für Fans, ein wenig enttäuscht zu sein, vor allem, weil eben die Konsole noch nicht zu sehen war und eigentlich auch “die ganz große Innovation” nicht dabei war. Ebenfalls etwas unschön empfanden viele auch die vage Aussage, die PS4 werde erst in der kommenden “Holiday-Season” (entspricht in etwa dem US-Weihnachtsgeschäft) verkauft werden, ohne jedoch einen voraussichtlichen Preis dafür zu nennen.

Bleiben nur die Spiele, die Kritiker zu überzeugen. Auch davon hatte Sony ein paar im Gepäck, zumindest als Videos. Ob diese dann auch “wirklich” gut aussehen, ließ sich eigentlich anhand des Livestreams nicht sagen. Mittlerweile sind entsprechende Beispiele aber in voller Qualität im Netz (siehe auch Videos oben), so dass sich jeder seine eigene Meinung bilden kann.

via

Zu guter Letzt noch die offizielle Pressemitteilung:

Videogame Industry’s brightest minds convene in New York as part of Sony Computer
Entertainment’s Introduction of PlayStation® 4
Game Creators Provide Sneak Peek into Play Experiences That
Will Define PlayStation® And the Unprecedented Power, Deep
Social Capabilities, and Instant Accessibility Offered
by the Next-Generation Platform

New York, 21. Januar 2013. Sony Computer Entertainment Inc. (SCE) yesterday
introduced PlayStation®4 (PS4TM), its next-generation gaming platform for the
home, alongside the videogame industry’s brightest and most creative minds at
PlayStation®Meeting 2013. With unprecedented power, deep social capabilities, and
instant accessibility, PS4 allows game creators to unleash their imaginations and
deliver new play experiences to gamers that were never before possible. The live
audience at the Hammerstein Ballroom in New York, along with millions of fans
streaming the event around the world, were also provided with a sneak peek of
some of the games that will ultimately define the PS4 experience.

Andrew House, President and Group CEO, Sony Computer Entertainment Inc.
officially announced PS4 and presented the broader vision for PlayStation® evolving
from a console in the living room into the best place to play wherever gamers are:
“Our vision for the future is consumer-centric, developer-inspired, and characterized
by an unwavering commitment to phenomenal play experiences,” House remarked.
“Today we are revealing the genesis of an expanding ‘idea’ about the future of play
– an idea with enough potential to satisfy the insatiable appetites of our creative
community of developers and gamers.”

Acclaimed game designer and industry veteran Mark Cerny then took the stage to
discuss PS4 in more detail, including the powerful system components that will give
developers the canvas to fully express their creative ideas and deliver more
immersive gaming that transcends today’s expectations. Cerny, the lead system
Introduction of PlayStation® 4

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architect for PS4, also talked about the five key principles guiding the design of the
consumer experience that will surround all games: simple, immediate, social,
integrated, and personalized.
“We wanted to ensure that nothing would come between the platform and the joy of
play,” Cerny said. “We also wanted to be sure that the system architecture could
fluidly connect the player to a larger world of experiences, and provide easy access
to everything PlayStation® has to offer – across the console and mobile spaces, and
PlayStation®Network. And we were able to create, in PS4, a platform by game
creators for game creators.”
David Perry, noted developer and CEO of Gaikai Inc., which joined SCE group last
year, announced the ambitions for PlayStation®Network and how PS4 will leverage
Gaikai’s cloud technology to deliver a sea change in how consumers discover,
access, share and enjoy games. Whether that’s connecting PSN more deeply into
social networks or broadcasting the game a user is playing in real time or getting
help from friends in new ways, the gaming experience on PS4 is rooted in social
interaction. Perry also discussed the company’s goal to make free exploration
possible for various games, a concept he described as, “Try it for free, share it if you
like it, only pay for games you fall in love with.”
PS4 integrates second screens, including PS Vita, smartphones and tablets, to wrap
gamers in their favorite content wherever they are. SCE’s long-term goal is to make
almost every PS4 title playable on PS Vita by using Remote Play over Wi-Fi
networks. “PS Vita is the ultimate companion device for PS4, enabling gamers to
pull their games from their beautiful HDTVs to PS Vita’s beautiful 5-inch screen,”
Perry noted.

The spotlight moved toward some of the most creative individuals in the
development and publishing community, highlighting how PS4 brings a new synergy
between hardware and software to enable new emotional states of play never before
possible. “The future of PlayStation is about great games – inspiring, new
experiences from the imaginations of the world’s best creators,” said Michael Denny,
SVP, Sony Computer Entertainment Worldwide Studios.
Denny introduced developers behind some of the first-party titles being created
exclusively for the new platform, including Guerrilla Games’ Hermen Hulst, Sucker
Punch Productions’ Nate Fox, and Evolution Studios’ Matt Southern.
Introduction of PlayStation® 4

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“‘Next Generation’ no longer just means ‘more powerful hardware,’” Southern said.
“We’re a next generation of gamer, we want to play great looking games but in new
ways that fit our permanently-connected lives. To us, that means driving in a team.
It’s such a thrill for a studio to be asked to help define new PlayStation technology,
so that we can bring our vision for team based racing to life.”
Celebrated independent developer Jonathan Blow then unveiled the first official
trailer for The Witness, which will be exclusive to PS4 for console and underscores
PlayStation’s support of developers interested in pushing the boundaries of play.
PlayStation®Meeting 2013 also featured two of the gaming industry’s most talented
creators providing a glimpse into the future of what’s possible on PS4. David Cage
from Quantic Dream explored narrative-driven gaming and how PS4’s powerful
hardware lets developers forget about technology and focus on creating experiences
that trigger emotions. “We can concentrate on what amazing stories we want to tell
and what incredible worlds we want to create,” Cage said. “We can take you to
places you have never seen before and make you feel emotions that you have never
felt in real life, without having to wonder if we will have the horsepower to do so. We
are now only limited by our imagination.”
Alex Evans from Media Molecule then re-imagined the concept of user-generated
content and creativity. Armed with a PlayStation®Move motion controller, he
demonstrated the freedom of expression that PS4 offers to creators, whether they’re
professional developers or gamers of all levels. Evans remarked: “PS4, in our eyes,
should be ‘the creative console’. It’s the place you go to be inspired; It’s the place to
experience other’s dreams, or make your own: it’s the place you go, to make. With
PS4, with the creative console, we want to change making in every way: from music
to gaming to story-telling.”
Building on PlayStation’s long-standing history of collaborating with third-party
partners, PS4 will have software support from virtually every major developer and
publisher across North America, Europe and Japan. At PlayStation Meeting 2013,
titles in development and technology demos were presented by partners including
Activision Publishing, Inc., Blizzard Entertainment, Inc., Bungie, Inc., CAPCOM, Epic
Games, Inc., Havok, SQUARE ENIX Co., Ltd., Ubisoft Entertainment, showcasing
how the development community has already embraced PS3’s ability to make their
imaginations become reality.
Introduction of PlayStation® 4

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Ubisoft Entertainment
Co-Founder and CEO Yves Guillemot announced that
Watch_Dogs, introduced at E3 2012 to critical acclaim, will launch with PS4.
“Today, with PS4, Sony Computer Entertainment is introducing an amazing new
platform,” Guillemot said. “It will let developers like ours deliver games that surpass
anything previously possible on a home console. PS4 will also help us deliver on
what we believe to be the future of gaming.”
Chris Metzen, Senior Vice President of Story and Franchise Development of
Blizzard Entertainment, Inc., unveiled that the award-winning Diablo franchise would
make its console debut with PlayStation. Diablo III will be adapted for PS4 with an
interface custom-designed to work naturally on controllers.
Eric Hirshberg, CEO of Activision Publishing, Inc., announced full support from its
developers for PS4. Hirshberg then introduced Bungie, Inc., which is working on “the
next great video game franchise – Destiny.”
Harold Ryan, President of Bungie, Inc., announced that Destiny will have exclusive
content for PlayStation gamers. Ryan said: “Like PS4, Destiny is an online,
connected experience. Like PS4, Destiny lets you access the content you love from
multiple devices. And like PS4, Destiny is designed to entertain you for years to
come.”

The lineup of PS4 games shown at PlayStation Meeting 2013 include:
• Driveclub (WWS Evolution Studios)
• inFAMOUS Second Son (WWS Sucker Punch Productions)
• Killzone: Shadow Fall (WWS Guerrilla Games)
• Knack (WWS Japan Studio)
• Deep Down (working title) (CAPCOM)
• Destiny (Activision Publishing, Inc./ Bungie, Inc.)
• Diablo III (Blizzard Entertainment, Inc.)
• The Witness (Jonathan Blow)
• Watch_Dogs (Ubisoft Entertainment)
Additional titles that will be available for PS4 will continue to be announced,
demonstrating the full support of SCE Worldwide Studios, third-party developers and
publishers, and the independent development community.
“The arrival of PS4 is a critical initiative that presents an enormous opportunity to
dramatically evolve the game play experience into something far grander than ever
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imagined,” House said, as he concluded the event. “From enhanced social
capabilities to intensified power to realizing bigger, better, and more immersive
game play, to the evolution of our ecosystem to meet the requirements for a simpler,
more adaptive interface, we believe PS4 proves we have more to offer than ever
before.”

 

 

About the author  ⁄ Matthias Schleif

Blogger mit Bastelneigung, kaufmännischer Ader und sozialem Anspruch, seit 2008

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